22-05-2019

Innenfor faget fysisk sikkerhet, eller objektsikring, er PAS 68-spesifikasjonen noe som mange av oss allerede er kjent med. Det er blitt de facto-teststandarden for fiendtlig kjøretøyreduksjon (HVM). Men for de som er utenfor bransjen, er PAS 68 enten helt ukjent eller ikke fullt ut forstått.

 

Det ser ut til å være økende bevissthet om standarden, på grunn av den tragiske økningen i bruk av kjøretøy som våpenangrep. Som et resultat har det vært en større etterspørsel etter produkter som kan sikre mennesker og verdier mot fiendtlige kjøretøy.

 

Den økte interessen i teststandarden har blitt reflektert i antall henvendelser for PAS 68-pullerter, porter og bommer og andre kjøretøy-barrierer fra en mer variert type kundebase; alt fra arkitekter til småbedriftseiere.

 

Imidlertid kan PAS 68 og andre teststandarder som IWA 14 være forvirrende for mange. IWA 14:2013. IWA (International Working Agreement) måler rent kjøretøyets ytelse, og ikke det omgivende miljøet som PAS 68 (eller PAS 69) gjør. Derfor har vi laget denne praktiske guiden for å forklare teststandarden PAS68 som det er aller mest referert til i Norge.

 

pas68, sertifisert, sertifiseringer

Hva betyr PAS68?

 

PAS 68 ble opprinnelig utarbeidet i 2005, og ble den første britiske effekt-teststandarden. PAS 68 er anerkjent som en av de fremste krasj-test-standardene rundt om i verden, og har spilt en viktig rolle i utformingen av alle konsekvensene for testingen som fulgte.

 

Siden den opprinnelige utviklingen har PAS 68 gått gjennom en rekke versjoner, med 2013 som den nyeste. PAS 69, sin søster standard er like viktig, og støtter PAS 68 for å sikre effektiviteten av installasjonen av høye sikkerhetsprodukter.

 

PAS 69 gir veiledning om installasjon av høye sikkerhetsprodukter, samt overveielsene som må vurderes ved valg og installasjon av et testet produkt.

Hva står PAS og alle bokstavene og siffrene egentlig for?

Vel, en PAS er en allment tilgjengelig spesifikasjon, og PAS 68 er en av de mange standarder som overvåkes av British Standards Institution (BSI). En av de vanlige feiloppfatningene vi møter når du fyller PAS 68-henvendelser er at alle vurderte produkter er de samme. Faktisk dekker PAS 68-vurderingen et bredt spekter av produkter som kan variere avhengig av sikkerhetsnivået som trengs. Faktorer som størrelsen på det angripende kjøretøyet du trenger for å stoppe, og den hastigheten den potensielt kan oppnå, kan du bestemme hvilket PAS 68-produkt som passer best for dine behov. Dette bestemmes ofte ved å utføre en “Vehicle Dynamic Assessment”, som vanligvis er utført av en akkreditert sikkerhetskonsulent eller en mottakssikkerhetsrådgiver. For eksempel kan du ha ett område der du trenger beskyttelse mot et kjøretøy som kjører ved 56 km/t, ved en annen må du beskytte mot samme type kjøretøy som kjører ved 80 km/t, i hvert tilfelle må du velge et PAS 68-vurdert produkt egnet til disse kravene.     Den enkleste måten å demonstrere dette på er å vise hvordan en PAS 68-vurdering er lagt ut. Du har kanskje sett en rekke bokstaver, symboler og tall som ligner dette når du ser på slagfaste produkter – V / 7,500 (N2) / 48/90: 0/0.  Hvis du ser det for første gang, gir det ikke mye mening, men når du forstår hva hver seksjon betyr, er det faktisk ganske enkelt. V/7,500 (N2)/48/90:0/0

 

For det første har vi testmetoden, i dette tilfellet er det “V” for Vehicle (kjøretøy), – noe som betyr at produktet har blitt testet ved hjelp av et faktisk kjøretøy; Dette er den vanligste metoden du finner. Andre testmetoder du kan komme over er “D” for design, hvor testen er simulert. så har du ‘P’ for pendel (selv om dette bare er egnet for testing av pullerter på lavere energinivå). V / 7,500 (N2) / 48 / 90:0/0 Neste er tyngde og type kjøretøy. Vekten er målt i kg, i dette eksempel ble det testet med et 7,500 kg kjøretøy. Deretter refererer (N2) til kjøretøykategorien. En nærmere beskrivelse av de ulike kjøretøytyper kan ses nedenfor.

N = Kjøretøytypen.  

 

N1: Kjøretøy konstruert og konstruert for godstransport og med en maksimumsmasse på ikke over 3,5 tonn.
N2 Kjøretøy konstruert og konstruert for godstransport og med en maksimumsmasse på over 3,5 t, men ikke over 12 tonn.
N3: Kjøretøy konstruert og konstruert for godstransport og med en maksimumsmasse på over 12 tonn.

 

 

Etter det har vi testhastigheten, dette måles i kilometer per time (km/t). I dette  eksempelet ble det testet i 48 km/t.

 

V / 7,500 (N2) / 48 / 90:0/0

 

Den neste delen gir deg testvinkelen, som vanligvis er 90 °.

 

V / 7,500 (N2) / 48 / 90 : 0/0

 

Dette følges av innvirkningspåvirkningen som oppnås under kollisjonstesten. Denne måling kommuniserer hvor langt (i meter) at lastbærende delen av testkjøretøyet reiste forbi baksiden av produktet som testes før det blir trukket til et fullstendig stopp.  I dette eksempelet oppnådde pullerten 0 m i penetrasjon. Inntrengningsnivået anses akseptabelt, avhenger av hvor omkretslinjen er i forhold til objektet som er beskyttet. Avstanden mellom objektet som er beskyttet og beskyttelseslinjen er kjent som “stand-off”. V / 7,500 (N2) / 48 / 90 : 0/0  Til slutt har vi spredningsavstanden. Denne målingen indikerer det ytterste punktet at objekt som veier over 25 kg, flyttet seg under testen. I dette eksempelet hadde den en spredningsavstand på 0. Dette er inkludert for å hjelpe sikkerhetsingeniører til å visualisere testen og bør ikke være et fokuspunkt for sluttbrukere.

 

V / 7,500 (N2) / 48 / 90 : 0/0